Hvis du vil have en stærk og effektiv online tilstedeværelse, er det vigtigt at have meningsfuldt indhold. Det er en af nøglekomponenterne i at tiltrække og fastholde besøgende på din hjemmeside – og få dem til at konvertere.

Søgemaskiner som Google værdsætter kvalitetsindhold, og bruger det som en vigtig faktor i at rangere hjemmesider i søgeresultaterne. Derfor er det vigtigt at lave indhold af høj kvalitet – og indhold som er målrettet direkte til målgruppen.

Målgruppe

For at kunne levere relevant kvalitetsindhold, er det altafgørende, at du forstår din målgruppe, deres udfordringer og deres behov. Ud fra det kan du lave en indholdsstrategi baseret på, hvad målgruppen søger efter og interesserer sig for.

Find også ud af, hvordan informationen skal præsenteres til din målgruppe. Ved at gøre indholdet mere relaterbart og måske endda personligt, har du en bedre mulighed for at skabe en dybere forbindelse med dine besøgende.

Visuelle virkemidler

Det er ikke kun dine tekster, der er vigtige. Billeder, videoer, infografikker m.v. kan være med til at gøre dit indhold endnu mere attraktivt og forståeligt. Derfor er det også vigtigt, at disse virkemidler bliver integreret på en måde, der forbedrer budskabet og brugeroplevelsen.

Visuelt indhold er et stærkt redskab til at fastholde opmærksomheden længere og kan desuden øge delingspotentialet.

Effektiv indholdsadministration

Langt de fleste hjemmesider i dag er udviklet i et CMS (Content Management System). Som det fremgår af navnet, er det systemer til indholdsadministration. Derfor har mange af disse CMS, som fx Joomla eller WordPress, en brugervenlig grænseflade, der gør det let at oprette, redigere og organisere indhold på din hjemmeside.

Har du en WordPress- eller Joomla-hjemmeside (eller et andet CMS), har du også rig mulighed for at optimere dit arbejde med søgemaskineoptimering. Langt de fleste CMS kender vigtigheden i SEO, og derfor er også en integreret del i nogle CMS, men andre kræver et plugin eller en udvidelse.

Opdatering og vedligeholdelse af indhold

En hjemmeside kræver løbende opdateringer og vedligeholdelse – både rent teknisk, men også indholdsmæssigt. Søgemaskinerne elsker frisk indhold, og opdateringer af din hjemmesides indhold viser, at din hjemmeside er aktiv og relevant. Sørg derfor for at holde eksisterende tekster opdateret med ny viden, og udgiv også gerne løbende helt nyt indhold.

Kvalitet over kvantitet

Selvom du regelmæssigt skal sørge for at opdatere dine tekster og indholdet på din hjemmeside, bør du ikke ofre kvalitet for kvantitet. Det vigtigste for dig er, at dit indhold er værdiskabende for din målgruppe. Fokuser derfor på at levere dybdegående og meningsfuldt indhold, der giver en reel værdi for dine besøgende.

Brug evt. værktøjer som Google Analytics eller Google Search Console til at få indsigt i, hvordan dit indhold klarer sig. Disse værktøjer giver et klart billede af, hvilket indhold, der fungerer bedst, og hvilket indhold, der trænger til en opdatering.

Kategorier: Artikler