God og relevant markedsføring har afgørende betydning for om en webshop er succesfuld eller ej. God markedsføring omfatter de forskellige relevante discipliner indenfor marketing.

Det er selvindlysende at en webshop uden besøgende ikke får solgt nogle produkter – derfor er det alfa og omega at skaffe trafik til sin webshop. Men det er ikke gjort med trafik alene, man skal jo også have de besøgende til at konvertere, til at købe nogle produkter og efterfølgende også meget gerne vende tilbage igen og foretage et nyt køb.

Disse ting kan samles under, hvad man med en rammende betegnelse kunne kalde for webshop markedsføring.

 

Hvad er Webshop Markedsføring?

Som nævnt er webshop markedsføring en kombination af forskellige markedsføringsdiscipliner, hvor fokus er særligt på webshops. Opsummeret går det ud på at få trafik ind på webshoppen, konvertere de besøgende til kunder og sørge for at de vender tilbage og køber igen og igen.

Webshop Markedsføring mixer følgende marketingdiscipliner:

  • Annoncering (Google Ads, Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat etc.)
  • Webshop SEO (Content, tekniske aspekter, intern og ekstern linkbuilding)
  • Webshop optimering (konverteringsoptimering)

 

Annoncering

Med annoncering på sociale medier, med Google Ads samt i diverse annonceringsnetværk, betaler man sig fra at få relevant trafik ind på sin webshop ved at folk, der søger på noget, der er relevant for éns webshop, klikker på annoncen og ryger over på webshoppen.

Dette er en ganske virkningsfuld måde at få besøgende på og derfor bruges det også af langt størstedelen af alle webshop i dag.

 

Webshop SEO

Med søgemaskineoptimering er det muligt at opnå gode placeringer i Google organiske søgeresultater, og deraf afledt få trafik til sin webshop. Webshop SEO er et must for enhver webshopejer, dels fordi det er effektivt og dels fordi det er gratis dvs. man betaler ikke til Google for at rangere bedre, eller når der klikkes på et søgeresultat, der leder folk over på webshoppen.

 

Webshop optimering

Det er særdeles vigtigt at shoppen er optimeret til at få konverteret de besøgende på bedst mulige vis, ellers har man bare en masse trafik, der ikke fører til noget. Her kommer webshop optimering ind i billedet, hvor man optimerer webshoppen, så den opleves at være så brugervenlig som mulig.

Fokus bør her være på:

  • Webshoppens page load hastighed
  • Webshoppens opbygning
  • Webshoppens navigation og søgefunktion
  • Webshoppens betalingsflow

Hvis der tages godt hånd om disse aspekter, er man næsten garanteret at det vil have en positiv effekt på konverteringsraten.

 

BEHØVER DU HAVE HJÆLP MED DIN WEBSHOP MARKEDSFØRING?

Det kan virke som rigtig mange ting, der skal være styr på når det kommer til god webshop markedsføring, og det kan da også virke for uoverskueligt selv at skulle stå for at disse ting spiller.

Derfor kan det være en fordel at få hjælp fra en SEO konsulent, som kan rådgive omkring de forskellige aspekter af webshop markedsføring, og pinpointe konkrete tiltag, der bør gennemgås så webshoppen kan opnå det maksimale udbytte.

Kategorier: Artikler

0 Kommentarer

Skriv et svar

Avatar placeholder

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *