Det kan være du kender alt til det, men det kan også være, at du ikke aktivt tænker over det, hvilket er super interessant. I dag er vi nemlig så erfarne i at begå os på internettet, at vi har tillært os en masse kompetencer, der helt automatisk, og ganske ubevidst, guider os på rette spor. Kompetencerne kommer af tidligere fortællinger og erfaringer, som vi har gjort os. Dem bruger vi til at navigere rundt på internettet på den mest hensigtsmæssige måde. Det er faktisk interessant, hvordan vi begår os på internettet, uden at tænke videre over det. Det er lidt som om, at vi har udviklet helt nye digitale instinkter, der kan fortælle os, hvis noget virker mistroisk, eller hvis noget er til at stole på.

Den utroværdige oplevelse

Du har helt sikkert oplevet det før. Du klikker ind på et link og lander på en hjemmeside, der virker mistænksom. Det dukker en masse ubevidste ting op, som du afkoder og ender med at reagere på. Det sker typisk helt ubevidst, da du, hvis du blev spurgt, ikke ville kunne sige, hvad du helt præcist tænkte, under dit besøg på hjemmesiden. Men det kan opleves som, at du synes, at der er noget skævt ved oplevelsen af at besøge hjemmesiden. Der er noget, der måske virker uprofessionelt. Det kan være, at kombinationen af farver virker uprofessionel. Det sender i hvert fald forkerte signaler. Det kan også være, at du hurtigt ser det visuelle som noget negativt, hvor billederne er i dårlig kvalitet. Alt dette peger på afsenderen. Man begynder at tænke over, hvor meget afsenderen egentlig har gjort noget ud af hjemmesiden. Den kan virke ufærdig eller generelt dårligt fungerende. Og hvis afsenderen var interesseret i at skabe et godt indtryk, havde de mon så ikke brugt bare lidt ekstra tid på at få deres hjemmeside til at se helt optimal og salgbar ud?

Den troværdige oplevelse

Den troværdige oplevelse er naturligvis helt modsat. Her besøger vi en hjemmeside, fx en online butik, og begynder med det samme at klikke rundt. Alene det, at du begynder at klikke rundt, betyder, at du ikke mistænker hjemmesiden for noget som helst, for så var du ikke klikket videre ind på hjemmesiden – så havde du forladt den hurtigt igen.

Det giver altså en naturlig lyst til at udforske fx produktudvalget, når vi finder en hjemmeside troværdig. Den kan være troværdig, hvis alle de visuelle elementer spiller perfekt sammen, som de nu skal; farverne er behagelige og går godt sammen, billederne er gode, opstillingen af indholdet er logisk og gør det let at afkode hjemmesiden hurtigt.

En ting, der helt bestemt også kan øge troværdigheden på en hjemmeside er, hvis diverse links er korte. Hvis der er direkte links på en hjemmeside, bør de ikke være lange og se mærkelige ud. Det gør os ligeledes mistænksomme, og så får vi ikke lyst til at klikke på dem. Hvis du skal have forkortet et langt link, for at gøre det mere troværdigt, kan du besøge denne hjemmeside: https://llk.dk.

Kategorier: Artikler

0 Kommentarer

Skriv et svar

Profilbillede pladsholder

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.