Side 2 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste
Resultater 11 til 20 af 38

Tråd: Knive - hvad er lovligt - lidt at blive klog af

Tilmeldt Dato
    Nov 2005
    Lokation
    Albertslund
    Citer Skrevet af ProsperoDK Vis Indlæg
    Jeg kunne se af de eksempler han viste i indslaget at min Leatherman Kick er lovlig da bladet ikke kan låses, hvor i mod de lidt større modeller med flere ting i håndtagene og længere kniv er ulovlig fordi bladet låses og der skal trykkes på en lille knap før den kan klappes ind.
    Jeg har netop set videoen og det var en nøjagtig mage til min han demonstrerede som eksempel på de ulovlige modeller.

kristian

Tilmeldt Dato
    Jul 2008
    Lokation
    Grønbjerg N
    Citer Skrevet af KongCarlos Vis Indlæg
    ØV - så må jeg da vist i gang med slibestenen.
    Så fik jeg rigget min vinkelsliber til .... nu skulle den kniv slagtes!
    Og så opdager jeg, at jeg havde målt forkert første gang .... hele bladet var lige nøjagtig 7 cm.

Så har min sti jo været ren hele tiden.

Tilmeldt Dato
    Mar 2006
    Lokation
    Bonn, NRW, BRD
    Citer Skrevet af SuperIB.dk Vis Indlæg
    Kort kan det opsummeres i tre enkle regler:

1. Kan åbnes med én hånd
    2. Klingen er længere end 7 cm
    3. Klingen kan låses i udfoldet position

Falder ens kniv i bare en af disse kategorier (en dolk er en-hånds betjent i denne sammenhæng), er den ulovlig og du må ikke have den med... basta!
    Det vil altså sige (nu har jeg ikke gidet se indslaget), at alle almindelige knive (skæfte + klinge, ingen foldemekanisme) er ulovlige, også selv om klingen er under 7 cm?

Be afraid ...

... be very afraid!

Samtidig er det lovligt at gå rundt med sådan en her, anerkendelsesværdigt formål eller ej:

Jeg er glad for at vi har kompetente folk i regeringen der kan gøre os sikre fra horder af knivbevæbnede håndværkere!

(Det er dog ikke kun i Danmark man er så dumme: Boy Faces Suspension For Bringing Butter Knife To School.)

SuperIB.dk Guest
    Citer Skrevet af Yellow ants Vis Indlæg
    Det vil altså sige (nu har jeg ikke gidet se indslaget), at alle almindelige knive (skæfte + klinge, ingen foldemekanisme) er ulovlige, også selv om klingen er under 7 cm?
    Det er præcis hvad det betyder... Så ikke noget med at gå i byen med en smørrebrødskniv...

Tilmeldt Dato
    Nov 2004
    Samtidig er det lovligt at gå rundt med sådan en her, anerkendelsesværdigt formål eller ej:

Eller sådan en

Der er ingen tvivl om at regeringen er gået for langt med den nuværende lov, man må håbe at den snart bliver ændret. Hvis bare det kun var på værtshuse, knivene var forbudt, slap man for alle de åndsvage jeg-glemte-kniven-i-bilen sager.

Tilmeldt Dato
    May 2006
    Lokation
    Copenhagen

Ikke helt - hvis du bliver truffet kl. 03 med sådan en svend på en natclub, værtshus eller lign. vil det blive vurderet hvor vidt du har et legalt formål med at rende rundt med den.

Det vil nok blive svært for dig at bevise at du har lovet værthusholderen at holde hans søm nede, og den vil højst tænkeligt blive beslaglagt.

Jeg kan fortælle dig at der tidligere er konfiskeret store mag-lite lygter hvor der også faldt sigtelser for overtrædelse af våbenloven. Ikke fordi at lygten er ulovlig ( den ER jo over 7 cm og kan betjenes med 1 pegefinger ) men udelukkende fordi at det var overvejende sandsynligt at ejeren ville bruge den som slagvåben.

( jeg er nu glad for at elmbaek´s lygter lyser kraftigere end de er store )

Tilmeldt Dato
    Mar 2006
    Lokation
    Bonn, NRW, BRD
    Citer Skrevet af The Dane Vis Indlæg
    Ikke helt - hvis du bliver truffet kl. 03 med sådan en svend på en natclub, værtshus eller lign. vil det blive vurderet hvor vidt du har et legalt formål med at rende rundt med den.

Det vil nok blive svært for dig at bevise at du har lovet værthusholderen at holde hans søm nede, og den vil højst tænkeligt blive beslaglagt.
    Det er en Estwing geologhammer. Man ved aldrig hvornår man har brug for at lave en hårdhedsprøve eller splitte et stykke skifer. Den kan/skal ikke bruges til at slå søm i. Derudover bruges den også som standardskala i fotos (alle geologer ved præcis hvor stor sådan en svend er), så hvis man ikke har den med sig kan man heller ikke tage ordentlige billeder af interessante bjergarter. Hvis man har et kamera på sig er der derfor altid et anerkendelsesværdigt formål med at medbringe sådan en.

Hvor kan man som almindelig lovlydig borger i banan^Wretsstaten Danmark se hvad der er lovligt at gå rundt med? Det eneste jeg kan finde der ligner er Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer, paragraf 4, stk. 2:

"Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af: [... fem andre kategorier ...] 6) Slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lign."

Hvor kan jeg se de regler, hvis de altså findes? Eller er det gummiparagraffen - a.k.a. politivedtægten - der kan lægges til grund for at hugge min hammer?
    Sidst rettet af Yellow ants; 22-09-2009 kl 10:31.

Tilmeldt Dato
    Jul 2003
    Lokation
    Nibe
    Der det det her du savner?

Der findes ikke en liste over godkendte og ulovlige knive, hvis det er det du søger. Dog nævnes der i loven hvilke typer af knive der er forbudt, men ikke med fabrikat.

Hele våbenloven "Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer" kan læses her.

/Mogens
    Sidst rettet af deepo; 22-09-2009 kl 12:41.

Glædeby Guest
    Min Gerber foldekniv over træder alle reglerne.... Den kan låses, Dens blad er 8,4 cm og den kan åbnes med en hånd. Så jeg går bare og venter på at de laver våbenloven om, sådan så at spejdere ikke må gå med kniv, og at de så kommer på korps lejren i skive i 2010 og indfører visitations zoner.
    Der kom lige lidt frustrationer ud, og det må i undskylde

/Den ældste af de yngste i Glædeby

Tilmeldt Dato
    Mar 2006
    Lokation
    Bonn, NRW, BRD
    Citer Skrevet af deepo Vis Indlæg
    Der det det her du savner?
    Nej, det er information om hvad der er lovligt og ulovligt - udover knive - at rende rundt med når jeg kommer hjem og besøger angst-Danmark. The Dane nævner at Politiet kan vurdere at min geologhammer er ulovlig og kan konfiskere den. Det er jeg selvfølgelig gerne fri for, for jeg overholder helst straffeloven.

Hvis jeg ikke kan vide på forhånd hvad der er lovligt, og det i øvrigt beror på Politiets skøn, så er det ikke en tilstand jeg forbinder med en retsstat. Men det burde ikke overraske mig, når man tænker på alt det andet der er kommet til de seneste år: Ransagning uden begrundet mistanke - tilmed uden at man behøver sige det særlig højt først, logning af samtlige borgeres internet- og telefonbrug, DNA-registrering af samtlige nyfødte, statslig censur af internettet uden ankemulighed for de ramte for at nævne et par ting.

Men vi føler os sikre. Ikke sandt?

</rant>

Lignende Tråde

1. Svar: 8
    Sidste Indlæg: 27-04-2011, 19:36
  2. Svar: 24
    Sidste Indlæg: 17-05-2010, 07:58
  3. Kan det blive bedre?
    Af soga/Stine i forum Kommende oplevelser
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 01-04-2009, 08:30
  4. Lovligt ?