Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958

Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958

2,4/5 GHz netværk
Resultater 1 til 7 af 7

Tråd: 2,4/5 GHz netværk

Tilmeldt Dato
    Sep 2003
    Lokation
    Vesterbro

2,4/5 GHz netværk

Vi har netop fået en ny trådløs internet router. Den er dual band med 2,4 og 5 GHz. Hvert frekvensbånd har sit eget navn og password. Mit spørgsmål er: Hvad bruger man 5 GHz båndet til? Jeg gætter på, at det kræver ny hardware. Min Samsung Galaxy kan i hvert fald kun se 2,4Ghz.
    Mvh.
    Thomas

Tilmeldt Dato
    Jul 2008
    Lokation
    Grønbjerg N
    Som du selv har opdaget, er 2,4 GHz det mest udbredte. Til hjemmebrug er det derfor det rigtige valg.

Til brug i større netværk er der begrænsninger i 2,4 GHz båndet, da der reelt kun er 3 kanaler der ikke overlapper hinanden. Derfor kan man her med fordel bruge 5 GHz båndet.

Tilmeldt Dato
    Jan 2007
    Lokation
    Frederiksberg
    Citer Skrevet af tpn Vis Indlæg
    Vi har netop fået en ny trådløs internet router. Den er dual band med 2,4 og 5 GHz. Hvert frekvensbånd har sit eget navn og password. Mit spørgsmål er: Hvad bruger man 5 GHz båndet til? Jeg gætter på, at det kræver ny hardware. Min Samsung Galaxy kan i hvert fald kun se 2,4Ghz.
    Mvh.
    Thomas
    Ja, det kræver hardware der understøtter 5 MHz
    Der er flere kanaler at vælge imellem og derfor mulighed for mindre forstyrrelser. Og da der ikke er så mange der har det er der (igen) mindre forstyrrelser.
    Jeg har også en router med begge dele og de enheder der kan se 5 MHz kobler jeg på den og de andre på 2.4
    /Jacob

Tilmeldt Dato
    Sep 2003
    Lokation
    Vesterbro
    Hvilke enheder kan se 5GHz, kan f.eks. en smartphone?
    Mvh.
    Thomas

Tilmeldt Dato
    Jan 2007
    Lokation
    Frederiksberg
    Citer Skrevet af tpn Vis Indlæg
    Hvilke enheder kan se 5GHz, kan f.eks. en smartphone?
    Min kan ikke...
    Men mit fjernsyn kan godt...
    /Jacob

Tilmeldt Dato
    Sep 2003
    Lokation
    Vesterbro
    Tak, så blev jeg lidt klogere.
    Mvh.
    Thomas

Tilmeldt Dato
    Jan 2009
    Lokation
    Hadsten
    De forskellige trådløse standarder bruger forskellige frekvensbånd.

De ældre trådløse standarder 802.11b (max. 11mbit/s) og 802.11g (max. 54mbit/s) kører på 2.4Ghz båndet.
    Den nyeste standard (802.11n) kan køre på på enten 2.4 eller 5Ghz og give en max. teoretisk hastighed på 300mbit/s (opnås så vidt jeg husker kun på 5Ghz båndet, og rent teknisk ved at der bruges flere kanaler samtidigt).

Det kræver altså har hardware der er kompatibel med Wireless-N standarden før man kan "se" og bruge 5Ghz båndet.

InSSIDer programmet giver en fin grafisk oversigt over hvordan frekvensbåndene bruges af de forskellige trådløse net i ens nærområde. Godt hvis man er nysgerrig, eller til fejlsøgning.

Wikipedia har en uddybende artikel om de trådløse standarder.
    /Allan

Lignende Tråde

1. Extreme geocaching netværk
    Af jesperqvist i forum Generelt
    Svar: 73
    Sidste Indlæg: 28-04-2012, 21:21
  2. Trådløst netværk i Norden.
    Af Sulbæk i forum Generelt
    Svar: 10
    Sidste Indlæg: 23-05-2011, 14:46
  3. Valg af netværk på Legend
    Af Mr. Frog i forum Off-Topic