Resultater 1 til 7 af 7

Tråd: Formatering af harddisk?

Tilmeldt Dato
    Apr 2006
    Lokation
    Ballerup

Formatering af harddisk?

Jeg mistede kontakten til min gamle computer, så jeg brugte Recovery-disken. Jeg troede, at den ville overskrive den gamle version af Windows XP home, men det ser ud til, at den har installeret den en gang til, så jeg nu skal vælge, hvilken version jeg vil køre. Jeg har naturligvis mistet såvel data som programmer, men det hele er i sikkerhed på den nye computer.

Jeg forsøgte af formatere harddisken, med henblik på igen at køre Recovery, så jeg kun har een udgave af Windows. Jeg bliver nægtet adgang til at formatere, fordi et eller flere programmer er åbne. Jeg kan ikke, heller ikke med Ctrl+Alt+Del, se, at der er programmer, som kører.
    Er der nogen som kender en fidus?

Tilmeldt Dato
    Jul 2008
    Lokation
    Grønbjerg N
    Starter du op på CD'en?

Her skulle der gerne komme en guide hvor du kan installere en frisk XP.

Tilmeldt Dato
    Apr 2006
    Lokation
    Ballerup
    Ja, jeg startede op på CD'en, og så gik den bare i gang. Jeg fik valget mellem drev c eller d (partitionering), og jeg valge c i den tro, at den ville overskrive.
    Men hvordan får jeg formateret, så jeg får fjernet alt det gamle?

Citer Skrevet af KongCarlos Vis Indlæg
    Starter du op på CD'en?

Her skulle der gerne komme en guide hvor du kan installere en frisk XP.

Tilmeldt Dato
    Aug 2002
    Lokation
    Greve Strand, Denmark
    Citer Skrevet af Lurendrejer&Wife Vis Indlæg
    Ja, jeg startede op på CD'en, og så gik den bare i gang. Jeg fik valget mellem drev c eller d (partitionering), og jeg valge c i den tro, at den ville overskrive.
    I samme billede hvor du vælger installationsprartitionen er der mulighed for at fjern, oprette og formattere partitioner.
    Med venlig hilsen
    ElwoodB / Lars.
    www.Xstress.dk www.RoILivet.dk

Tilmeldt Dato
    Jun 2007
    Lokation
    Viborg
    Når den kommer så langt, at du kan vælge drev, skal du, for det drev du vil installere på, fjerne partitionen, oprette den igen og formatere den. Fremgangsmåden fremgår at skærmbilledet.

Når du har fået Windows XP installeret, skal du have fat i den cd der fulgte med computeren, og have installeret chipset drivere (bundkort drivere), Det er normalt audio og netkort drivere Win XP har svært ved at installere selv, men du bør installere alle.

Derefter skal du have installeret et par hundrede opdateringer fra Microsoft hjemmeside. Befinder du dig ikke bag en router, kan det godt være lidt farligt, da din computer er helt ubeskyttet, med mindre du har mindst service pack 2 (SP2) med på din installations cd.
    Er der ingen service packs på din installations cd, kan du hente SP3 her:
    http://intern.sdu.dk/enheder/it-serv...el/ftpindhold/ .
    Er du ikke bag en router (og dens indbyggede firewall), skal du installere SP2 eller 3, før du henter andet fra Micosoft update, eller går der max 10 min. før du har en Blaster virus.
    (du finder linket til update siden i Internet Explore under funktioner)

Det skulle jo, med tiden, blive nemmere og nemmere, at installere Windows på en computer, men det er det desværre ikke blevet, snare tværtimod, så har du kun et overfladisk kendskab til det, bør du finde en der kan hjælpe dig.

Dykker

Tilmeldt Dato
    Apr 2006
    Lokation
    Ballerup
    Tak for svar. Du skriver, at " Det er normalt audio og netkort drivere Win XP har svært ved at installere selv, men du bør installere alle.
    Jeg har fulgt dine råd og det går helt fint. Men netop driveren til netkortet bliver ikke installeret. Jeg har forsøgt flere gange med cd'en med drivere, men det vil ikke lykkes. Jeg kan jo ikke komme på nettet med den maskine, men jeg har en anden, som jeg kan det med. Er der nogen mulighed for at hente drivere og bære dem over på den gamle? Evt. med USB-nøgle. Hvordan søger man efter den rigtige driver?.

Tilmeldt Dato
    Jun 2007
    Lokation
    Viborg
    Tak for svar. Du skriver, at " Det er normalt audio og netkort drivere Win XP har svært ved at installere selv, men du bør installere alle.
    Jeg har fulgt dine råd og det går helt fint. Men netop driveren til netkortet bliver ikke installeret. Jeg har forsøgt flere gange med cd'en med drivere, men det vil ikke lykkes. Jeg kan jo ikke komme på nettet med den maskine, men jeg har en anden, som jeg kan det med. Er der nogen mulighed for at hente drivere og bære dem over på den gamle? Evt. med USB-nøgle. Hvordan søger man efter den rigtige driver?.
    Kan du se netkortet i "enhedshåndtering" (højreklik denne computer/egenskaber/hardware/enhedshåndtering)?
    Hvis ja, og hvis dit netværkskort er indbygget på bundkortet, skal driverne ligge på din cd med chipset drivere.
    Hvis dit netkort er indbygget på bundkortet og du ikke kan se det i "Enhedshåndteringen", kan det være defekt eller slået fra i bios.
    Du kommer normalt ind i bios, ved under opstarten at trykke "Del" eller F2.

Er dit netværkskort monteret i en PCI port, burde Windows XP selv finde driverne.
    Kan den ikke det, skal du bruge drivere fra den diskette der fulgte med kortet, eller på nettet for at finde drivere, hvilket til et netkort godt kan være ret svært, da driverne er meget specifikke.
    Mange gange er der ikke andet at gøre, end at pille netkortet ud, og finde ud af hvem, der har produceret det og med hvilken chip, for derefter at google sig til drivere der virker.

Dykker
    Sidst rettet af Dykker; 01-04-2010 kl 01:06.

Lignende Tråde

1. Ny harddisk, kan ikke få gang i komputeren
    Af Team søg & find i forum Off-Topic
    Svar: 28
    Sidste Indlæg: 13-05-2011, 09:13
  2. Samsung TV og USB harddisk
    Af tpn i forum Off-Topic
    Svar: 22
    Sidste Indlæg: 12-01-2011, 16:49
  3. beskadiget harddisk
    Af Canard-dk i forum Off-Topic
    Svar: 16