+ Svar på tråd
Side 3 af 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SidsteSidste
Resultater 21 til 30 af 34

Tråd: Geowiki ver. 2?

Citer Skrevet af deepo Vis Indlæg
    Hvad mener du med "understøttes af en moderne editor"?

Jeg tror desværre ikke, at der i den web-drevne del af verden findes noget der helt når "rigtige" programmers højde mht. brugervenlighed.

Web-"programmer" såsom Google Docs, one.com's webmail klient, WordPress osv. lever alle med visse begrænsninger, som det er meget svært at kompensere for. Heriblandt drag-n-drop ind og ud af web-verdenen.

/Mogens
    Men de fleste har da en editor. Og i den kan man som regel paste det meste. Og indsætte billeder direkte, hvis det er at de ikke kommer med.

Tilmeldt Dato
    Aug 2005
    Lokation
    Kolding
    Citer Skrevet af jesperqvist Vis Indlæg
    Men de fleste har da en editor. Og i den kan man som regel paste det meste. Og indsætte billeder direkte, hvis det er at de ikke kommer med.
    Hele problemstillingen i en webside er, at billedet har en selvstændig placering i forhold til selve siden, og det betyder altså at billeder skal lægges ud på nettet på en eller anden måde, og derefter kan de refereres i siden.

Hvis nogen finder på at lave en drag-drop løsning (jeg har ikke set nogen endnu), så skal systemet bagved stadig gøre præcist det: gemme billedet som en fil, og sætte en reference ind i teksten.

Det kan selvfølgelig laves, men hvordan skal en voksende mængde filer af diverse forskellige filtyper administreres. Dette gøres typisk ved at lave forskellige medie biblioteker, som man så kan vælges fra. Hvordan skulle en fil der Drag-Drop'es kunne placeres fornuftigt?

Det er fundamentalt anderledes end at arbejde med et word-dokument (eller andre dokumentsystemer), som inkluderer billedet i selve filen.

Med hensyn til fra wikien at linke til billeder i dette forum, så er der lige den specialitet at du skal være logget ind på forum, for at kunne se billeder, hvilket kan være problematisk at forklare hvis noget ikke virker.

Der er faktisk også et problem for forum'et selv at referere billeder der ligger i forum'et, fordi forum'et ikke havde det rigtige navn i starten. For at kunne se alle billeder i forum'et skal man være logget ind på både http://www.webfora.dk og http://webfora.dk.

Det er i mine øjne lige så let at lægge billeder ind i wikien, som det er at lægge billeder ind i dette forum: Billederne skal lægges på nettet (i princippet hvor som helst med offentlig adgang), og en reference sættes ind i teksten.

Jeg ser det ikke som besværligt, og noget alternativ findes mig bekendt ikke, heller ikke i noget CMS system (open source eller commercielt for den sags skyld).

/HelgeLarsen

Citer Skrevet af HelgeLarsen Vis Indlæg
    Jeg ser det ikke som besværligt, og noget alternativ findes mig bekendt ikke, heller ikke i noget CMS system (open source eller commercielt for den sags skyld).
    Ok. Tak for lang forklaring. Måske er forklaringen, at jeg gør noget forkert, når jeg laver billede-sider på wikien, siden at jeg oplever det som værende bøvlet.

Tilmeldt Dato
    Feb 2008
    Lokation
    Nordborg
    Der findes enkelte CMS systemer som har en "agent" eller editor, som kan installeres på din PC. Der kan du drag-droppe billeder mv. og herefter uploade til et CMS (feks. Joomla). Det er dog næppe en løsning der kan bruges her.. Så er det lige før at en fælles åben delt Google documents mappe er smartere, selvom der her vil være er de samme login problemer som Helge allerede har nævnt.

Men Jesper, der kommer med sikkerhed en smart løsning inden 2020

Indtil da er GeoWikien stedet

Citer Skrevet af dk_tor Vis Indlæg
    Men Jesper, der kommer med sikkerhed en smart løsning inden 2020 Indtil da er GeoWikien stedet
    Ok. Jeg gir mig. *tramp tramp tramp, dør der knirker, SMÆK! Stilhed...*

Det kan være tide er med dig/Geowikien det ser ud til at der bliver arbejdet på WYSIWYG editor til MediaWiki. Derudover skulle det ikke undre mig der bliver muligt med drag and drop med HTML5.

Men lige nu tro jeg det er nemmest at starte med at uploade billederne til Geowiki før du begynder at skrive på en artikel, så det ikke føles som afbræk hver gang du skal have fat i et billed.
    Sidst rettet af Difool; 25-02-2010 kl 05:23.

Tilmeldt Dato
    Jul 2008
    Lokation
    Ringsted
    Hold da op et billede jeg fik dér. Tak Jesper. LOL

Som sagt der skal komme drag and drop med HTML5, så mangler vi bare en editor til MediaWiki får det.
    Sidst rettet af Difool; 20-04-2010 kl 05:18.

Citer Skrevet af Difool Vis Indlæg
    Som sagt der skal komme drag and drop med HTML5, så mangler vi bare en editor til MediaWiki får det.
    Nej nej, stop nu. Det kan jo ikke lade sig gøre, det er jo utænkeligt, utopisk, ja nærmest kætterisk alene at tænke tanken... Bare læs en mængde indlæg herover.

Men så vidt jeg kan læse handler bloggen jo ikke om html generelt men nærmere om Gmail, men ja, resten må snart følge med. Vi står jo og venter...
    Sidst rettet af jesperqvist; 20-04-2010 kl 07:27.

Citer Skrevet af Difool Vis Indlæg
    Se, det er jo spændende. Så må vi se hvornår Internet Explorer kommer med på vognen. Jeg kan ikke få det til at virke med IE, men jeg skal da lige have testet med Firefox derhjemme.

HTML5 er næste skud på stammen af html definitioner, som ikke helt er fastlagt endnu, og udsigterne til at det bliver til standard er langt ude i fremtiden. Det ser ud til, at HTML5 vil blive W3C Candidate Recommendation i 2012, og W3C Recommendation i 2022 eller senere. Dog skriver de, at visse dele er stabile og derfor kan implementeres i alle browsere.

Jesper: drop bare din sarkasme, drag-n-drop har ikke været understøttet af browsere før HTML5, og ikke alle browsere understøtter det endnu.

/Mogens

+ Svar på tråd

Regler for meddelelser

• Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg